У полтавських ліфтах, що на балансі ЖЕО №2, — повно реклами. Хто її розклеює, та в чиї кишені йдуть гроші за використання площі в ліфтовій кабіні, дізнавайтеся в нашому сюжеті.
Ось такими бувають деякі полтавські ліфти. Клапті рекламних оголошень — один на одному. Це — перший під'їзд будинку на Миру, 9.
І в цьому ліфті реклами повно — таксі, шпалери та навіть знищення клопів. Та чи законна вона?
До Poltavske.TV анонімно звернувся мешканець цього будинку. Він запевнив: дозволу на розміщення реклами в підіймачі ніхто не питав. Хто постійно розклеює її, та в чию кишеню йдуть гроші за використання площі, невідомо.
Саме тому чоловік зателефонував на цей номер "Реклама в ліфтових кабінах" і надав нам запис розмови.
"Ваш будинок же обслуговує "Ремліфт" і ЖЕК, правильно? З ким у нас договори укладені, тим і платимо. Вони обслуговують ваші будинки, відповідно, ми їм і платимо. А що ми повинні вам платити?" — сказала жінка телефоном.
А через кілька хвилин розмови рекламниця заявила: "Скільки у вас під'їздів? Ми можемо ті ж самі гроші, які платимо "Ремліфту", платити вам".
Номер, за яким телефонував мешканець, такий же, як і в цьому прайс-листі. І належить він Тетяні Яковенко — директорці рекламного агентства "ІРТ–Полтава". До речі, на сайті Мін'юсту вказано: засновник цього підприємства — Андрій Матковський.
Ми спробували й самі зв'язатися з директоркою за тим номером та домовитися про інтерв'ю.
— Телефонуйте в офіс, записуйтеся на прийом до директора, — відповіла Тетяна Яковенко.
— Директора чого? — питаємо ми.
— Підприємства.
— Якого?
— 615–800 — телефонуйте.
— Вказано, що ви керівник підприємства, в реєстрі.., — та розмову обірвали на тому кінці дроту.
Телефонуємо за номером, який продиктували, та маємо таке:
"Чого вона направила?.. Як ми можемо дати?.. Це — "ресепшн" телеканалу "ІРТ".
Отож, за рекламу в ліфтових кабінах нібито платять обслуговуючим комунальним установам, тому туди й звертаємося. Ось що кажуть у ЖЕО №2.
"Хто розміщує рекламу, не готовий сказати. Адже жодного документального підтвердження, жодного договору. До нас зверталися років два-три тому щодо цього питання, але ми сказали, що це — не наша функція, у нас немає таких повноважень", — відповів заступник начальника ЖЕО № 2 Михайло Лукін.
Далі йдемо в "Ремліфт" — підприємство, що донедавна обслуговувало підіймачі будинків на балансі ЖЕО №2.
"Коли був занизький тариф, для того, щоб КП "Ремліфт" отримувало трошки грошей, влада ухвалила рішення, дозволила, а тому за розміщення реклами мені платили гроші. Ще в червні я розірвав договір на розміщення реклами", — розповів директор підприємства Володимир Хмельницький.
Саме тоді, коли підняли тариф за обслуговування ліфтів, пояснив керівник установи. Й уточнив: гроші брали лише за розклеювання реклами, а не за використання ліфтової площі. Дозволу ж у мешканців ніхто не питав.
"Це ж не я вирішував щодо розміщення реклами... У виконкомі. А хто там ухвалював рішення, я вже не пам'ятаю. Це було давним-давно. За місяць там і 10–12 тисяч не було. Так що, це — не гроші", — зазначив Хмельницький.
При цьому рекламодавці платять від 1900 до 15200 гривень за одне оголошення. Ось такий шматок коштує 5700 гривень.
Ми намагалися знайти рішення про дозвіл на рекламу в ліфтових кабінах на сайті міськвиконкому, але безрезультатно. Не надали нам його й у відповіді на інформаційний запит та чомусь перенаправили на підприємство "Полтава-сервіс", яке не володіє необхідною інформацією.
Отож, за використання площі в підіймачах будинків, що на балансі ЖЕО №2, не платять ані мешканцям, ані в ту ж ЖЕО №2, ані в "Ремліфт", ані в "Полтава-сервіс". А дозволу з міськвиконкому, очевидно, не існує. З запитаннями йдемо до юриста.
"Реклама — це комерційний вид діяльності. І ми розуміємо, що це той випадок, коли такі послуги — фактично, надання в оренду площини стіни в ліфті або під'їзді для здійснення підприємницької діяльності — вони не мають бути безоплатними", — пояснила правниця Христина Фіщенко.
А гроші за рекламу можна було б використати з користю, розказує фахівчиня.
"Можливо, пустити на додаткові витрати щодо ремонту цих ліфтів і не стягувати надмірні кошти з мешканців — власників приміщень", — зазначила юристка.
Ліфти — це власність мешканців, наголосила правниця. І за законом, згоду на розміщення реклами мали б узяти в жителів будинку або в уповноваженої особи, наприклад, ЖЕО №2, що заміняє мешканців та діє з їхньої згоди.
Тож виникає сумнів, чи взагалі законно у деяких полтавських ліфтах висить реклама, адже офіційно за неї нікому не платять.
Діана Лагута, Максим Страшко, Poltavske.TV